lördag 11 juni 2016

En av oss sover

Läst i oktober 2015. Denna bok kommer evigt att stanna i mitt minne på grund av tidpunkten då jag läste den.

Danska Josefine Klougart skriver i sin hyllade roman En av oss sover om existentiella frågor. Språket är mycket poetiskt och sällsamt. Boken handlar om kärlek och död, om barndomens landskap, vemod och sorg. Lätt är den inte, med plats och tid som skiftar och tempus som ändrar liksom mitt i en mening, vilket innebär betydelseförskjutningar. Inte heller personerna är lätta att ha koll på.

Det här är dock inte invändningar; boken är fascinerande och vacker. Jag är i alla fall inte lika lyrisk som de flesta recensenterna, utan kan tycka att det blir för mycket ... till och med av det fina bildspråket.

Boken lämnar många frågetecken för en realist som mig. Det som blir kvar är dess stämning - men den vill man inte vara utan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar